İskenderun´da Ayna İskenderun Kültür Sanat Derneği´nin evsahipliğindeki 4. Uluslararası Akdeniz Kentleri Kültür Sanat Buluşması, İskenderun’da kültür ve sanata yakınlık duyan herkese çekim merkezi oldu.
Eğitimci-yazar Selma Sayar ile yazar ve yayıncı Kemal Düz, okuma serüveninde yazarın sorumluluğunu tartıştı.
Edebiyatın doğru biçimde karşı duruş şeklinde segilendiğinde insanların uyanmaya başlayacaklarına dikkat çeken Eğitimci ve yazar Selma Sayar, “Kitap en iyi uyandırma aracıdır” dedi.
Ayna İskenderun Kültür Sanat Derneği´nde, 4. Uluslararası Akdeniz Kentleri Kültür Sanat Buluşması etkinlikleri kapsamında ‘Hala Okuyoruz´ konulu söyleşide konuşan Selma Sayar, edebiyatın üç önemli ayağı olan yazar, yapıt ve okur arasındaki ilişkiyi ele aldı.
Selma Sayar, konuşmasının devamında; “Edebiyat neden önemlidir? Bütün kültürlerin temeli edebiyata dayanır. Debiyatı kötü kullanmak mümkündür? Elbette, iktidarın hoşuna gidecek şeyleri yazarsanız, hatta para karşılığına insanların hoşuna gidecek şiirler yazarsınız. Böyle yazarlar her dönemde olacaktır. Ama “Enel hak” diyen Nesimi de, “Dünya dönüyor” diyen Rona da çıkacaktır. Sivas’sa aydınlalın yazarların yanması gibi.. Bunlar üzcü şeyle ama. Gelecekte de bu tür düşünce ve yaklaşımlar çıkacaktır. Edebiyat, doğru biçimde karşı duruş segilendiğinde insanlar uyanmaya başlayacaktır. İşte bu yüzden kipap en güzel uyandırma aracıdır.” dedi.
Sanatçının topluma karşı sormlulukları olduğunun söyleyen Eğitimci ve yazar Selma Sayar, popüler kültür ürünü olarak dizilerin tekleştirici gerçeklikten uzaklaştıran etkilerine dikkat çekerek, insanları beyaz ekranların esiri konumuna getirdiğine dikkat çekti.
Söyleşide Yazar ve yayıncı Kemal Düz ise Alberto Manguel´in “Okumalar Okuması” adlı kitabından alıntılarla ‘iyi okur, ideal okur´ kavramlarını ele aldı.
Edebiyat ve sanatseverlerin ilgi gösterdiği etkinlikte Arap şair, gazeteci, yayıncı, çevirmen Malek Mustafa Suriye´de yaşanan dramın ardında çocuk ve kadınların göçün yaşattığı duygularını dile getirdi. 4. Uluslararası Akdeniz Kentleri Kültür Sanat Buluşmasına; Şair, araştırmacı-yazar Bilsen Başaran´ın onur konuğu olduğu, ‘Umut Her Yerde´ söyleşisi ile Doç. Dr. Ali İhsan Ökten tıp ve sanatın etkileşimini ele aldığı sunumuyla meraklılarıyla bir araya geldi.
Zafer Özgentürk Suveydiye´nin Çiçekleri Belgeseli, Yönetmenliğini Zafer Özgentürk’ün yaptığı belgesel, Hatay’ın Samandağ ilçesinde yaşayan farklı gruplardan insanların yaşam deneyimlerini kendi dillerinde anlatmasını konu alıyor. Samandağ yöresinde yüzyıllardır bir arada yaşayan Arap, Ermeni, Türk, Kürt (Müslüman, Alevi, Sünni, Hıristiyan, Ortodoks, Katolik) grupların ortak yaşam kültürünü ele alan Sveydidiye´nin Çiçekleri Belgeseli, “kimsenin milliyetinden dilinden ve kültüründen dolayı aşağılanmadığı bir dünya özlemiyle” hayat bulmuş.
Şair, çevirmen, yayıncı, gazeteci Melek Mustafa, Tunay Devrim´in ‘Arap kadın Şairler´ konulu söyleşisinin ardından kadın ve çocukların mülteci halleriyle ilgili alan çalışma gözlemlerini paylaştı, şiirlerini okudu.
Melek Mustafa, tarih boyunca insanların istemese de mülteci konumuna düştüğüne dikkat çekerek, 1 ve 2. Dünya Savaşı’nda gözlerin yaşandığına dikkat çekti, Melek Mustafa, “Hiç kimse isteyerek evinden yurdundan çekip gitmez” dedi. Melen Mustafa’nın göç ve mülteciği anlatan şiiri ise Eğitimci Yazar Recep Yıldırım okudu.
“Canımı en çok mülteci çocuklar yakıyordu”
“Midilli´de
Bir gözyaşı dökülüyor
Yağmur oluyor
Irmak oluyor
Bir tekneye ihtiyaç oluyor
Bir tekne yaptılar onlara
Motoru takır tukur
Emniyet kemeriyle sardılar etrafını
Islansa batacak bihuzur
Midilli´de
Bir gözyaşı dökülür
Midilli´de
Sınırlar kapalı,
Hazrolda ölüm.
Midilli´de…
Orada
Bir ümit bekliyordu
Ben de oradaydım
Başbayii olarak ümidin
Midilli´de
Karşı kıyıda
Bir ümit doğuyor lastik bir botta
Ve 99 can veriyor
Varmadan Midilli´ye”